Vi med magproblem


Läser i nya numret av Hälsa om IBS och krånglande magar.
Eftersom detta är en av anledningarna till att jag började med lchf, blir jag nyfiken på vilka råd som ges till den som har en uppblåst mage, vilket jag själv ofta hade förr. Magkatarr var inte heller ovanligt.

De råden som ges är samma som man hört förr och som för min del aldrig riktigt har gjort till eller från.
Äta regelbundet, hellre många små än få stora måltider. Med protein och fettrik mat är inte det riktigt nödvändigt längre men aldrig mindre än 3 måltider och inte mer än 5.
Ät långsamt, ta dig tid att tugga ordentligt. Ja, det är alltid bra. Det hjälper magen och tarmen om maten är finfördelad när den sedan ska brytas ner.
Undvik för många feta livsmedel i en och samma måltid.
För en del kan fett ställa till det men kan också vara det som lugnar ner magen. För min del behöver jag inte undvika fettet vilket ju gör att jag inte måste äta av ris, pasta och bröd för att bli mätt eftersom det gör magen sämre.
Försök att leva avspänt och minska på stressen. Ja, det mår vi ju alla bra av och är ett råd att ta till sig eftersom det inte bara är maten vi äter som påverkar vår hälsa. Stress leder till sämre matsmältning. Att utöva yoga, pilates, tai chi, qigong är ett bra sätt att släppa på spänningar och stress och kan göra gott för en stressad mage.
Motionera regelbundet. Ja, det ska vi alltid göra ovasett magstatus. För mycket stillasittande kan ge mycket gaser och uppblåst mage.

De tilläggen jag vill göra är:
Ta bort all mjölmat och spannmål samt fullkorn och kli, alltså hårda fibrer. Väldigt många magar tål inte hårda fibrer.
Öka på Omega 3 och minska omega 6, eftersom det ökar inflammationer och förvärrar dina problem.
Ät av vattenlösliga fibrer. Linfrön, psylliumfrön och grönsaker.
Eventuellt ta bort vissa mjölkprodukter. Kan vara en orsak till problemmage.

Att utesluta kolhydrater i form av bröd, ris och pasta och tillföra naturligt fett visade sig vara mitt facit. Det gav mig äntligen en lugn och välmående mage.
Sedan jag började med lchf har jag inte haft ett enda tillfälle med magkatarr som förr sänkte mig totalt med smärtor och ballongmage. Fantastiskt!
Jag tror att många fler skulle få bukt med sina problemmagar av att göra detsamma.
Ta bort det som irriterar och lägga till det som lugnar.

Tänkte jag skulle testa ”Gröna kuren” som Bitten Jonsson och Sanna Ehdin rekommenderar. Dra det ett snäpp till för att se om det lugnar ner magen ännu mer och kanske ger andra effekter. Spännande!
Men det får bli efter semestern eftersom ingen alkolhol ska drickas under kuren och lite vin måste man ju ha i sommar…

4 kommentarer

  • Anonymous
    6 juli, 2010 09:30 | Länk

    En liten fundering…..har du några bra tips för vääääldigt förstoppade magar? Har oerhört svårt att ”komma på toa” på LCHF-kost.

  • 6 juli, 2010 18:28 | Länk

    Hej Anonym,
    Om det är ett besvär kanske du behöver öka på med lite fibrer i form av de vattenlösliga. Linfrön, psylliumfrön och grönsaker.
    Kanske även äta mindre kött och äta mer fisk?
    Sten Sture Skaldeman pratar om att vi inte behöver vara oroliga över att inte gå lika ofta på toaletten. Äter man mer proteiner och fett så tar det längre tid för tarmen att jobba med maten plus att den tar tillvara på det mesta som går igenom därav ”trögheten”
    Hoppas mitt svar hjälper?
    /Jenny

  • Christina L
    7 juli, 2010 08:06 | Länk

    Du är så inspirerande i din blogg Jenny! Jag hänger också på den Gröna Kuren, så fort semestern är över. Vill inte heller missa rosévinet i sommar 😉 Kram

  • 7 juli, 2010 20:12 | Länk

    Tack Christina!
    Då kör vi en gröna kuren tillsammans!
    Ha en skön semester! Kram

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss