Okunskap ligger bakom fel mat

Fortsättningen kring mellanmålet på dotterns dagis följer här:
Efter samtal med personalen fick jag en kopia på den lista som de kan beställa olika livsmedel från för att ha på frukostarna och mellanmålen. Listan kommer från köket på skolan och som kökspersonalen där alltså sätter ihop.
Olika livsmedel finns att beställa på olika dagar i veckan.
Det är en lista som har mycket att önska!
Kommer nu att tråka ut er med en upprapning av vad som finns med…

Måndag: Ljust bröd, grovt bröd, formfranska, grov formfranska, polarkaka,
Bregott (yippie!), Lätta, bakmargarin, ost(tjoho!) , mjukost, räkost, skinkost, leverpastej, rökt skinka (bra, om den är glutamatfri förstås), rökt- och kokt medvurst, rökt kalkon(bra, om den är glutamatfri förstås), gurka (bra), tomat(bra), paprika (bättre).

Tisdag: Standardmjölk (bra), lättmjölk, mellanfil, mild lättyoghurt, ägg(yippie!), kaviar, 6!! olika sorters knäckebröd, corn flakes, havrekuddar, müsli, strösocker!!!!, vetemjöl, vaniljsocker, skorpor, O´Boy!!!!!!!, salt.

Onsdag: Jordgubbsylt, hallonsylt, lingonsylt, äpplemos, inlagd gurka, marmelad, ketchup, senap, blandsaft, apelsinjuice, äpplejuice. (om man missat och beställa de andra dagarna blir det en dag med…sylt…)

Fredag: Standardmjölk, lättmjölk, mellanfil och mild lättyoghurt.

En liten sammanfattning:
Av de 51 olika alternativen personalen har att välja på kan jag sträcka mig till att, ca 15 stycken av dem är ok att servera på en frukost eller ett mellanmål.
På tok för många innehåller socker i olika skepnad, kolhydrater i massor och dåliga fetter i form av lightprodukter och omega 6.
Med den här maten att välja på är det ju inte så konstigt att det blir dåliga och undermåliga måltider där barnen får i sig en alldeles för stor andel kolhydrater och socker för att det ska vara bra för dem. Om personalen dessutom inte har utbildning i kost och mat, hur ska det då kunna bli bra måltider?
Måste få till en förändring för allas skull, men framför allt barnens.
Fortsättning följer alltså…

3 kommentarer

  • Lottis
    21 maj, 2010 07:52 | Länk

    Hualigen. Jag måste nog kolla lite noggrannare vad de får för mat innan jag börjar skrivelsen. Skriva upp som du tror jag…

  • Anonymous
    21 maj, 2010 11:58 | Länk

    Hej,
    Jag är nu i skrivande stund 38 år, varav 18 av dem som överviktig.
    Ligger på 30 i bmi så jag har lååångt kvar till en normalvikt. TÄnkte höra med dig, hur i hundan jag ska ta mig i kragen? För givetvis så är jag GRAVT sockerberoende så jag går i spinn när jag får äta godis. Varje vecka blir det givetvis för mkt..nu har jag en son som är normalviktig men tenderar att vilja ”fika” väldigt mkt och ofta. Han är också sockerberoende har jag kommit på..tjyväter sockerbitar, tar FÖR mkt sylt i filen och äter allt som har socker i sig i förtjusning.

    Givetvis så förstår jag ju att jag har fört över detta på honom, så nu sker en gradvis förändring i hemmet, vill inte skylta för mkt med att vi ska dra ner på sockret utan vill verkligen dämpa skiten till en normal nivå.

    Jag kan bara sucka och konstatera att det är faktiskt sorgligt, socker gör en fet.

    LÄngtar tills jag är nere på normalvikt och noll sockerberoende..men det kommer nog aldrig att hända?

    Tror du det går att bli fri från denna hetsätning av godis?

  • 21 maj, 2010 13:20 | Länk

    Hej Anonym,

    Det finns många som du, som har ett sockerberoende. Men det är tyvärr också allt för många av dem som inte får någon förståelse för detta bland dietister och inom sjukvården. Om du vill ha mer information så ska du titta på Bitten Jonssons hemsida.
    http://www.bittensaddiction.com
    Hon är specialiserad på just sockerberoende och hos henne kan man få hjälp genom kurser.
    Det handlar ju sällan bara om just maten när man har övervikt, utan själva beteendet kring maten också.
    Jag är helt övertygad om att du kan bli kvitt din hetsätning, men det kommer kräva ditt
    fulla engagemang och viljestyrka.
    Och precis som du redan vet är det just socker och mat som höjer vårt blodsocker mycket som gör oss feta.
    Det är därför vi ska plocka bort den maten och lägga till sådant som inte triggar vårt sockerberoende.
    Det finns många som bloggar om sin viktresa med lchf. Här är fler tips:
    wwww.lifezone.se
    http://annajdjacobsson.wordpress.com
    http://www.annahallen.se
    Alla de här tre tjejerna har gått ner i vikt med hjälp av lchf och fått bukt med sitt sockerberoende.

    Hoppas mitt svar är ok?
    Lycka till med din viktresa!

    Hälsningar
    Jenny

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss