Kalas, kalas, kalas…


Skolavslutning med fika, kalas med tårta, glass, läsk och godispåse, en glass vid badstranden, fika på utflykten med saft och bulle, kanske en muta på väg hem från affären…det är sommar och det blir lätt väldigt mycket godsaker som innehåller socker. Hur ska man göra som förälder om man vill begränsa sockerintaget?

Börja med att våga säga nej! Det är ok att neka till glassen, godiset och läsken på onsdagen med motivation att det ÄR onsdag och då brukar vi inte äta sötsaker. Man är inte en snäll förälder bara för att man tillåter sötsaker i tid och otid. Hellre för sällan än för ofta, då uppskattas det mer!

Emellanåt duggar kalasen tätt och då är det svårt att begränsa. Att gå på kalas är kul och ska inte var något som är förbjudet.
Är det ett eftermiddagskalas med bara fika, se till att barnet har ätit något riktigt mättande och fettrikt innan utan snabba kolhydrater, då kanske de väljer att inte ta lika mycket av tårtan och kakorna och så gör det mindre ”skada” eftersom kroppen har fått annat bra att jobba med. Beror såklart också på om ditt barn är av naturen en gottegris!
Är kalaset på en annan dag än just lördag, kanske du kan ”förhandla bort” lördagsgodiset med en förklaring att det blir godis på kalaset eller åtminstone dra ner på mängden lördagsgodis.

Behövs det en ”muta” på väg hem från affären? Välj INTE något med socker i. Köp lite nötter, kanske en liten Babybel ost, köp ett paket prinskorv av bra kvalitet och dela ut, en rulle skinka från charken… det finns andra bra alternativ att ta till när humöret på din lilla ängel tryter. Och det gör bättre för humöret att välja bort sockret.

Ska ni ha med lunchkorg till stranden eller utflykten?
Välj bort lunch med mackor och andra snabba kolhydrater. Såsom bullar, kakor och läsk. Välj absolut bort allt vad ”köpekakor” heter, exv. Pågens kanelgifflar. De innehåller transfetter eller margariner, alldeles för mycket socker och en rad annat onödigt i tillsatsväg.
Gör istället lite plockmat, brukar vara väldigt uppskattat av barnen att få äta med händerna. Och på stranden gör det ju inget att man blir kladdig.
Koka varsit ägg, rulla ihop några skinkrullar, ta med små goda cornichongurkor, små söta goda tomater, morotstavar, majonnäs att doppa ägget i. Avocado om ditt barn tycker om det, bra fett i perfekt förpackning att ta med sig.(och gillar inte barnen det kanske du gör det…)
Förbered kvällen innan med att göra kycklingben i ugnen. Perfekt och enkel mat att ta med och äta med händerna.
Vill man ändå ha en bulle äts den lämpligast efter maten och gör hellre egna goda med riktiga ingredienser och mindre socker.

Kanske känns det svårt att bryta gamla mönster men tänk på att de snabba kolhydraterna och allt socker är mycket stressande för våra kroppar och frestar på vår förmåga att ta hand om sockret i blodet. Dessutom blir inga barn och absolut inga föräldrar lyckligare av att få äta eller ge obegränsat med sötsaker.

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss