Istället för potatis?

Tycker du det verkar svårt att ”ta bort” riset, pastan och potatisen mm. Vad ska jag då äta?
Här kommer lite tips:
Istället för ris; riv blomkål på stora sidan på rivjärnet, stek i mycket smör, krydda med salt, peppar och kanske lite riven vitlök.
Istället för pasta:
Riv med osthyveln långa, tunna skivor squash och morot, stek i mycket smör med salt och peppar eller släng ner i kokande vatten ca 2 min.
Istället för potatis:
Koka blomkål och broccoli, lägg i en klick smör när det är färdigt och salta något.
Eller; koka blomkålen och broccolin nästan färdig, stek dem i smör eller kokosfett tills de har fått lite färg och ”krisp”.
Istället för potatismos:
Koka blomkål i grädde och en stor klick smör till det är mjukt, mixa till pure med stavmixer, släng i en klick philadelphia ost, krydda med salt och peppar.
(recept från Airams matblogg)
Andra goda tillbehör:
Gratinerad endivesallad.
Dela endivesalladshuvuden på mitten, lägg med snittytan uppåt, kleta på kokosfett, krydda med salt och peppar och riv till sist över parmesanost.
Grädda i ugnen ca 30 min.
Smörstekt savojkål:
Skär savojkål i strimlor, koka i lättsaltat vatten till den är mjuk. Häll av vattnet och stek i rikligt med smör eller kokosfett. Krydda med ev. mer salt och peppar.

Om du är frisk och ”normalis”:
Ugnsrostade rotfrukter:
Skala och hacka morot, rödbetor, palsternacka och rödlök i klyftor och stavar. Lägg i långpannan med smörpapper i botten. Klicka över kokosfett. Krydda med salt, peppar och tex timjan. In i ugnen i ca 30-40 min.
Överkurs; ta ut ca 5-10 min innan det är klart, smula över fetaost och gratinera tills osten har fått den konsistens du gillar bäst. Ta ut och släng över lite ruccolasallad som ”topping”
Lökgratäng:
Skala och skiva ca 4-5 stora lökar. Stek dem mjuka i smör, krydda med salt, peppar och timjan. Blanda under tiden mascarponeost, ädelost, lite vitt vin, en skvätt grädde. Lägg den stekta löken i en ugnsfastform, häll över ostblandningen och gratinera i ugnen ca 30 min eller tills löken är helt mjuk.

Glöm sedan inte fettet och proteinet och du har en perfekt måltid!
Smaklig spis!

2 kommentarer

  • Christina
    22 april, 2010 05:42 | Länk

    Tack för lite nya tips på tillbehör! Måste genast prova de jag inte redan kände till. Kram

  • Lottis
    22 april, 2010 19:54 | Länk

    Nu inne och kollar igen!
    Detta lät ju fantastiskt gott, måste prova rotfruker eller kanske lök till grillen imorgon (fredag). Jag tror nog barnen (snart 7 och snart 11) t.o.m. går på dem. Tack!

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss