Glad Midsommar

En av årets bästa helger är här med långa ljusa nätter, blommor, dans, lekar och god mat. Vad av det som står på bordet denna helg är bra och kanske mindre bra?

Sillen: Även om den ligger i en del socker ska vi absolut äta av den eftersom sillen är en fet fisksort och innehåller mycket av den nyttiga Omega 3 fettsyran.
Gräddfilen: Jajamensan. Ta en rejäl klick.
Potatisen: Någon liten potatis kommer det slinka ner för mig under helgen. Är man smal och frisk finns det ingen anledning att vara rädd för ett par små färskpotatisar. Men för den som jobbar med viktnedgång är det kanske bättre att undvika den. Här vet man bäst själv vad som triggar och förvärrar och hur strikt man behöver vara.
Ägg: Ät så mycket ägg du bara orkar. Ett fantastiskt litet livsmedel sprängfullt med mineraler, vitaminer, proteiner och fett.
Ostarna: Ät gärna av ostarna.
Ölen: Är ju inte det bästa alternativet till dryck eftersom den är gjord på spannmål. Välj absolut bort om du vill fortsätta gå ner i vikt.
Snapsen: Samma här som med ölen eftersom den är gjord på spannmål eller potatis.
Men jag kommer synda även här, för vad är en midsommar med sill om inte en liten nubbe får tas till snapsvisan!
Jordgubbarna: Njut dem med en stor klick vispgrädde efter den feta sillen och äggen så blir det en perfekt efterätt.

En glad och härlig midsommar önskar jag er alla!

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss