Behöver vi alla en extra morot?

Svenska Folkhälsoinstitutet slår sig för bröstet i en ny undersökning där man menar att våra svenska barn äter mer grönt och mindre sött sedan förra gången man kollade hur det stod till med matvanor bland barn och ungdomar.
Den visar att intaget av frukt och grönt har ökat; Var tredje sjundeklassare äter frukt och grönsaker minst en gång per dag. Blir man friskare och smalare av att äta en extra morot per dag?
Samtidigt kommer Skolhälsovården i Göteborg med sin rapport kring barns hälsa och den visar tvärtom, en rejäl ökning av både övervikt och fetma bland skolbarn.
Allt går att visa med statistik och därför finns det all anledning att vara skeptiskt till att SFI har kommit fram till att de har uppmätt ”en avstannad utveckling av övervikt och fetma bland barn som har rapporterats sedan år 2000”.
Samma institut som håller handen med SLV och som i flera decennier har fått sprida sin fettskräck och sina kostråd med fettinlagrande effekter och som har orsakat den utbredda övervikten.
Det handlar väl snarare om myndigheter som har andra intressen än folkhälsan framför näsan och det är självklart att de vill få det att låta som om deras kostråd fungerar och ger resultat i riktning mot att folkhälsan blir bättre.

Nedan en kort sammanfattning av de rådande kostråden:
Mina kommentarer i fetstil.
Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
Ät gärna grönsaker men inte så mycket frukt. 3 frukter är för den som vill gå upp i vikt och lagra in fett eftersom fruktos är den mest fettinlagrande sockerarten.
Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
För den med problemmage är fullkorn och fibrer inte att föredra. Det ökar bara på problemen med gaser, smärtor och förvärrar autoimmuna sjukdomar. Barn skall inte äta fullkorn eftersom deras tarmar inte är utvecklade att bryta ner fullkorn.
Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
Välj ALDRIG nyckelhålsmärkta livsmedel. De är en onaturlig fettkälla för oss och dessutom betalar vi för ämnen som skall dryga ut, förtjocka, färga och smaka som den äkta varan!
Ät fisk ofta, gärna 3 gånger i veckan.
Här är vi överrens åtminstone!
Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.
Använd ALDRIG flytande margariner utan använd smör, ister eller kokosfett. Använd rapsolja och olivolja i mindre mängd eftersom de innehåller en stor andel omega 6, som vi ska försöka begränsa intaget av för att få behålla vår hälsa.

Skolhälsovården tycker att vi bör ”vara skeptiska till resultaten”.
Det tycker jag med och undrar vad Expertgruppen för kost- och hälsofrågor på SLV är experter i?

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss