Alla hjärtans dag

14 Februari, dagen då vi firar kärleken till vår nästa. Fira också ditt eget hjärta genom att ge det bra mat!

Vårt hjärta mår bra av:
Omega 3-fettsyror som vi hittar i fet fisk; lax, makrill och sill, men även i kött från naturbetesdjur. Omega 3 hämmar inflammationer medan Omega 6 som finns i vegetabiliska oljor, margarier och spannmål är inflammatoriskt. Det är därför vi ska minska på intaget av Omega 6 och öka på intaget av Omega 3. Gärna med hjälp av Omega 3 tillskott. Omega 3 är även blodförtunnanande vilket är bra för våra blodkärl.
Även andra naturliga fetter gillar vårt hjärta som kokosfett och animaliskt fett.
E-vitamin är en mycket kraftfull antioxidant som finns i broccoli, mandel, nötter, avocado, spenat mm.
C-vitamin är också en bra antioxidant som finns i bär, citrusfrukter, broccoli, blomkål och vitkål.
Mörk Choklad tros vidga blodkärlen och öka cirkulationen plus att den innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler. En klassiker bland gåvor en sådan här dag!

Våra hjärtan mår inte bra av:
Socker. För mycket socker sliter på våra blodkärl, eftersom vårt enda blodsockersänkande hormon, insulin, får göra akututryckningar vid för mycket sockerintag för att forsla bort sockret från våra blodkärl.
Transfetter. Onaturliga fetter som våra kroppar inte kan använda utan istället lagrar in och gör oss sjuka.
Stress utsöndrar hormonet kortisol vilket är fettinlagrande framförallt i form av bukfetma, vilket försämrar förutsättningarna för hjärtat att hålla sig friskt.
Rökning ökar risken för hjärtinfarkt eftersom rökning skyndar på utvecklingen av åderförkalkning.

Ta hand om era hjärtan, både det i kroppen och dem ni har omkring er!
Ha en fortsatt bra Alla hjärtans dag!

En kommentar

  • 22 februari, 2010 21:46 | Länk

    Härligt Jenny! Du överträffar alla förväntningar. Väntar ivrigt på nästa inlägg.

    Glöm inte att slå ett slag för motion också. Energi in = energi ut, så mår vi som bäst.

    Kram/jörn

Kommentera

Din email kommer inte att publiceras. * Markerar obligatoriskt fält.

Följ oss