mars 2011

Titta vad jag hittade!


Till min glädje hittade jag denna burk på ICA Allum igår! Vilket lyft i sortimentet och till ett mycket bra pris!
Tack ICA för att ni hänger med och tar in det som era kunder frågar efter.

Test

Jag gjorde ett test. Ett test som visar hur förhållandet mellan Omega-3 och Omega-6 ligger hos mig. Det blev en överraskning…åt det sämre hållet. Trots att jag har tagit bort (trodde jag) så gott som all Omega-6 i dålig form och ökat på mitt intag av Omega-3 i form av fet fisk ett par gånger i veckan (alldeles för lite, men det är därför jag tar tillskott) och tillskott i form av kapslar med högkoncentrerad fiskolja, är inte mina värden tillfredsställande. Det visar hur svårt det är att hitta en balans och hur viktigt det är att oljan man tar som tillskott är av bra kvalitet och i rätt mängd.
Varför är den där balansen så viktig då?
Det är den, för att med för mycket Omega-6 i kroppen som är inflammatoriskt för vår kropp, utsätter vi kroppen för en större risk att drabbas av inflammatoriska sjukdomar.
Vi får alltså ett väldigt dåligt skydd mot sjukdomar och inflammationer när vi äter för mycket Omega-6.
Men det finns ytterligare en aspekt att ta hänsyn till när man tar Omega-3 tillskott och det är att det visat sig att väldigt många av tillskotten i form av kapslar med högkoncentrerad fiskolja, oftast är oxiderade. Eftersom de fleromättade fettsyrorna är väldigt känsliga och lätt oxiderar, så tillsätter man en kraftig antioxidant för att skydda oljan, oftast i form av E-vitamin. Enligt info från Oil4life är problemet med det att det endast skyddar oljan i burken men inte när de kommer in i kroppen. Alltså, fettsyrorna är ”gamla” och när de då kommer in i blodbanan för att med hjälp av kolesterolet transporteras till cellerna, så orsakar de problem istället för att göra nytta. Detta pga att oxiderad Omega-3 och -6 blir fria radikaler i kroppen och alltså gör skada. Till detta kommer även att när vi tar tillskott i form av kapslar så får vi i oss alldeles för lite Omega-3 som i stort sett blir verkningslöst. Det krävs en mycket större dos för att verkligen få BALANS.
Testet jag gjorde finns hos ett företag som heter Oil4life
Det jag får reda på i testet är först vilken skyddsindex jag har, hur starkt är mitt immunförsvar med de fettsyrorna jag har i kroppen. Ett gott skydd ligger på 90, jag hade bara 48!
Hur var min fettsyrabalans då? Balansen mellan Omega-3 och Omega-6, där Omega-6 helst inte skall vara mer än 3 gånger så högt som Omega-3.
Min balans ligger på 1:6,4. Inte så bra, men absolut inte i närheten av den obalans som de flesta i västvärlden idag har som i genomsnitt ligger på 1:20 och ända upp till 1:40.
I testet ingår även en uppställning med mina värden över alla de olika fettsyrorna, Omega-9(OA), Omega-6 (LA, GLA(nattljus), DHGLA, AA) och Omega-3 (EPA, DHA, DPA, ALA) samt mättade fettsyror (PA och SA).
Det som sticker ut här i mitt resultat är att jag ligger väldigt högt på AA, Arakidonsyra vilket är konstigt eftersom jag har plockat bort Omega-6 så långt det går. Kanske är det majonnäsen jag äter eftersom den är gjord på rapsolja?
Tyvärr ligger jag även lågt på GLA, nattljusolja. Nattljusoljan är en Omega-6 fettsyra MEN den är neutral vilket innebär att den tar plats i cellen från dålig Omega-6, som tex AA… Med för lite nattljusolja kan slemhinnorna i kroppen bli torra. Den har visat sig ha positiv effekt på hudproblem som eksem och acne.

Vad gör man då för att återställa balansen?
Till att börja med tar man bort ALL dålig Omega-6 i form av margariner, skräpoljor som majsolja, matolja, solrosolja mfl, färdigmat och snabbmat.
Sedan gäller det att tillföra Omega-3 i form av tillskott i hög dos. Så nu skall jag ta 15 ml flytande olja av Oil4life Balance i 100 dagar och då räknar jag med att min fettsyrabalans kommer ligga på 1:1, vilket är optimalt för att ha ett bra skydd.
Ett nytt test då kan ge mig svaret.

Att balansen mellan de här fettsyrorna ÄR viktig, är jag övertygad om och om du vill ha lite mer information så titta in på Oil4life hemsida.

På gång!

Har du gått vilse bland alla olika råd om hur vi skall äta för att må bra?
Måndagen den 28/3 kommer jag hålla en spännande föreläsning på Ljungby Bibliotek, där jag tar upp och slår hål på en del seglivade myter!

Föreläsningen kommer handla om:
* Mänsklighetens utveckling och vad vi ätit under den tiden.
* Sockrets historia, hjärnan och hur vi påverkas.
* Vad har hänt sedan kostråden infördes under 70-talet med hälsan och vikten i västvärlden?
* Bantningens fader, vem var egentligen William Banting?
* Hur fungerar det i kroppen? Hormonell viktnedgång istället för svält.
* Extremkost, vad är det? Är det lågkolhydratkost med 100% naturliga råvaror, GI eller LCHF-kost? Eller, det många svenskar äter idag, 25% av sina kalorier i form av läsk, godis snacks, bakverk och efterrätter?
* Vilka konsekvenser får denna kost på våra kroppar? Diabetes, högt blodtryck, vad visar vetenskapen?
* Vad säger de senaste årens studier?
* Vad är egentligen ”den västerländska sjukan”, det metabola syndromet? Och hur farligt är det?
* Kolesterolets påstådda farlighet, becel, statiner.
* En blick mot framtiden

Varmt välkomna till en historisk tillbakablick och en blick in i vår framtid!

Bästa hälsningar
Jenny Elwe

Föreläsningen kostar 50 kr och betalas på plats.
Föranmälan tas tacksamt emot per mail eller telefon.
jenny.elwe@gmail.com
0760-257001

Tveksamt fredagsmys!

Så var det fredag igen och i svenska familjer, som den allra vanligaste ”mysmaten”, äts det tacos. Barnens favorit alla kategorier. Antagligen för att det är plockmat. Man bestämmer själv vad man vill lägga i sitt skal.
Men myset innehåller en del tveksamheter i form av tillsatser.
T.ex. kryddblandningen som man använder till färsen. Santa Marias Taco kryddblandning innehåller:
Druvsocker, salt (17,5%), lök, mod. stärkelse (potatis), chilipeppar, spiskummin, vitlök, potatisfiber, oregano, paprikaextrakt, arom, klumpförebyggande medel (E551), syra (citronsyra), maltodextrin, jästextrakt.
Ja, ni ser ju själva…
Druvsocker som första och största ingrediens.
Lite mer ”socker” i form av potatisstärkelse.
Sedan kommer det som en kryddblandning borde innehålla mest av, kryddorna.
Och som avslut, maltodextrin och jästextrakt. Istället för E621, som de flesta av oss nu vet inte är bra. Alltså måste livsmedelsindustrin hälla i något annat för att de övriga tillsatserna skall smaka taco. Det tricket går vi inte på!

Du gör enkelt en egen tacokryddning av köttfärsen så här:
Släng en stor klick smör i stekpannan och riv en gul lök och en vitlöksklyfta som får brynas lite i smöret en stund. Låt även ett par matskedar tomatpuré, spiskummin, chilipulver, (prova dig fram hur starkt du vill ha) paprikapulver och ev. lite torr koriander fräsa med i smöret så smakerna blommar ut. Lägg i köttfärsen och fräs den.
Krydda med salt, peppar och ev. lite oregano. Häll över någon dl vatten och låt stå och puttra en stund.
Smaka av med ev. mer av kryddorna.

Ha en mysig fredag! *Ler*

Dagens löp i GT/Expressen

Fettdieten kan vara farlig
Ja, vad ska man tro när man läser seriösa artiklar i tidningen? *ler ironiskt*
Studier på fem dagar, hmm, undrar vilken evidensgrad de har?
Det är märkligt att det fortfarande inte betyder något vad folk faktiskt upplever på riktigt, i riktiga livet, på riktig mat!
Undrar vad som kommer hända med oss som INTE bantar utan som bara har valt att ta bort vissa saker och lägga till lite mer av något annat för att vi mår bättre av det. Vi kanske har turen att våra kärl inte ”slammar igen”.
Fanatiker är vi allihop också som tror på matens kraft att läka en kropp, att vi inte skäms, lägger av med det där tjafset och börjar äta lite kemiska läkemedel istället. Det vore ju lugnast så…

Följ oss