februari 2010

Svältmetoden

Tv 4, Efter tio med Malou, kör just nu en ”vikttävling” mellan tre olika ”metoder”. Metoderna är LCHF, Itrim och Svenska hälsokampen.
Varannan tisdag är de tre tjejerna som tävlar, i studion tillsammans med sin coach för att redogöra för hur det har gått sedan förra gången de var där.
Den metoden som gör mig allra mest upprörd är såklart Itrim!
Att hon går ner snabbast i vikt är ingen överraskning, men sättet hon gör det på är totalt förkastligt! Inga quick-fix metoder fungerar i längden. Det hon gör mot sin kropp är att tala om för den att sänka sin ämnesomsättning till så låg nivå att när hon sedan ska börja äta vanlig mat igen så kommer hon med all säkerhet att gå upp i vikt igen. Kroppen är en överlevnadsmaskin och om man talar om för den att nu kommer det ingen mat, så ställer den in sig på svält! Den går på lågvarv helt enkelt.
När hon sedan ska börja äta igen så kommer kroppen att börja lagra det som kommer eftersom den inte vet när nästa svältperiod kommer.
Många som är överviktiga och som vill gå ner i vikt vill gärna ha ett snabbt resultat och låter inte det ta samma tid att tappa vikt som det tog att gå upp i vikt.
Att hon sedan dessutom ”mår väldigt bra” under den här tiden är inte alls så konstigt eftersom kroppen öser ut ketoner för att dämpa ångest och smärta. Så misstolka inte ”må bra” känslan!
Itrim erbjuder även, utöver soppor, även två andra rätter man kan få äta.
Innehållsmässigt är de en katastrof! Det här är inte bättre än annan färdigmat du kan köpa i frysdisken.
Nedan finner ni innehållet i Cous Cous Provencal:
Ingredienser: Couscous (55%) (semolina vete, ärtprotein,
äggvita, L-treonin), maltodextrin (vete), torkade grönsaker
(kikärta, zucchini, morot, röd paprika), vegetabiliskt fettpulver
(sojaolja, glukossirap, mjölkprotein, stabiliseringsmedel
(natriumtrifosfat), antiklumpningsmedel (kalciumfosfat),
russin, mineraler (kalium, kalcium, natrium, fosfor, magnesium,
järn, zink, koppar, mangan, jod, selen), tomatpulver,
veteprotein(gluten), ärtprotein, aromer, salt, jästextrakt,
vitaminer (C, PP, E, B5, B2, B6, B1, A, B9, B8, D, B12).

I dagens program presenterades dessutom ett frukost alternativ när man får börja äta igen. 3 hela frukter med keso. Banan, äpple och apelsin. En banan innehåller ca 10 sockerbitar! En sådan frukost ser till att kroppen får utsöndra en ansenlig mängd insulin för att ta hand om allt fruktsocker och som ett brev på posten kommer inom två timmar suget efter mer socker. Jag blir förtvivlad och tänker stackars kropp som ska ta hand om detta.

Det bästa kommer till sist; Priset för dessa expertråd går loss på ca. 10,000 kr för ett år!
Tänk vad mycket god och bra mat man kan köpa för den summan och dessutom gå ner i vikt, ge kroppen den mat den förtjänar och slippa svälta.
Om du vågar låta din kropp tala om hur fort det ska gå så kommer den att samarbeta med dig istället för att spjärna emot.

Mer mättat fett åt folket!

http://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt

Alla som tycker gräddsås är gott, kolla in den här länken!
Och ni som fortfarande är fettskrämda, ta en titt ni också. Det här är viktigt!

Det är absolut dags att sätta punkt för alla vilseledande råd om att mättat fett orsakar hjärt-kärl sjukdomar och försämrar vårt kolesterol.
Jag är gärna med och sätter punkt. Var med ni också och ifrågasätt Svenska Livsmedelsverkets kostråd som orsakar ohälsa för så många och som dessutom råder som norm inom kommuner och i sin tur på våra skolor och dagis. Våra barn behöver mättat fett för att orka växa, utvecklas, leka och hålla sig friska.
Gör er själva och era barn en tjänst och släng ut allt vad margariner och lightprodukter heter, och sätt punkt ni också.
Ät mer mättat fett så kan jag lova att ni lever både längre och friskare!

Det är aldrig för sent att göra en förändring.
Här kommer min punkt.

Alla hjärtans dag

14 Februari, dagen då vi firar kärleken till vår nästa. Fira också ditt eget hjärta genom att ge det bra mat!

Vårt hjärta mår bra av:
Omega 3-fettsyror som vi hittar i fet fisk; lax, makrill och sill, men även i kött från naturbetesdjur. Omega 3 hämmar inflammationer medan Omega 6 som finns i vegetabiliska oljor, margarier och spannmål är inflammatoriskt. Det är därför vi ska minska på intaget av Omega 6 och öka på intaget av Omega 3. Gärna med hjälp av Omega 3 tillskott. Omega 3 är även blodförtunnanande vilket är bra för våra blodkärl.
Även andra naturliga fetter gillar vårt hjärta som kokosfett och animaliskt fett.
E-vitamin är en mycket kraftfull antioxidant som finns i broccoli, mandel, nötter, avocado, spenat mm.
C-vitamin är också en bra antioxidant som finns i bär, citrusfrukter, broccoli, blomkål och vitkål.
Mörk Choklad tros vidga blodkärlen och öka cirkulationen plus att den innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler. En klassiker bland gåvor en sådan här dag!

Våra hjärtan mår inte bra av:
Socker. För mycket socker sliter på våra blodkärl, eftersom vårt enda blodsockersänkande hormon, insulin, får göra akututryckningar vid för mycket sockerintag för att forsla bort sockret från våra blodkärl.
Transfetter. Onaturliga fetter som våra kroppar inte kan använda utan istället lagrar in och gör oss sjuka.
Stress utsöndrar hormonet kortisol vilket är fettinlagrande framförallt i form av bukfetma, vilket försämrar förutsättningarna för hjärtat att hålla sig friskt.
Rökning ökar risken för hjärtinfarkt eftersom rökning skyndar på utvecklingen av åderförkalkning.

Ta hand om era hjärtan, både det i kroppen och dem ni har omkring er!
Ha en fortsatt bra Alla hjärtans dag!

Fredagsmys

Jippie, det är Fredag vilket för de flesta familjer idag innebär fredagsmys.
Ett begrepp som inte existerade när jag var liten.
Det har blivit mer regel än undantag att på fredagkvällar ska det frossas i något extra gott och gärna onyttigt, för det är ju fredag…
Vi har lagt till en extra dag i veckan, som förut bara var lördagar, där vi tillåter oss att äta något som inte är så nyttigt.
Det är klart att vi ska fira helgens intågande, men måste det vara med ett berg av godis, chips, cola, chokladkaka, glass och popcorn?
Vi vill ju gärna belöna oss själva när den jobbiga och långa arbetsveckan är över, men istället ger vi oss bara dåligt samvete och ohälsa. Dessutom lär vi våra barn ett beteende som de tar med sig i livet och till sina barn.
Mina barn vill också ha fredagsmys, de är ju som andra barn av sin generation, men vi sätter gränser i hur mycket och vad det ska vara.
Mina tips till ett något bättre fredagsmys:
Popcorn som vi poppar själva i riktigt smör.
Äpplen stekta i smör, kanel och kardemumma toppat med vispad grädde och rostade, hackade nötter.
Hemmagjord glass på riktig vispgrädde och med valfri smak.
Chokladmousse gjord på 70%-ig mörk choklad.
Eller busenkelt och gott; smält några rutor mörk choklad, vispa grädde, blanda och ställ kallt. Blir som en fluffig chokladmousse! Ät med lite hallon till.

Sådär ja, nu har jag förstört er fredag…
Lika bra ni vänjer er, för jag kommer tycka till och häva ur mig vad jag tänker och tycker om våra matvanor!

Ha en mysig fredag alla vänner!

Untitled

Välkomna till min blogg!

Den här bloggen kommer handla om det som ligger mig närmast om hjärtat…mat som gör oss friska och välmående, för vuxna och barn, för gamla och unga, för tjockisar och smalisar, för sjuka och friska.
Det handlar om Columbi ägg: en överraskande enkel lösning på ett problem som förefaller vara omöjligt att lösa och som i efterhand verkar självklar.
Det är så jag ser på den naturliga maten vi är menade att äta. Ren mat fri från så mycket tillsatser som möjligt, inga light-produkter och inga halvfabrikat. Ger vi istället kroppen av de naturliga fetterna, en begränsad mängd kolhydrater samt grönsaker med antioxidanter och vitaminer så kan vi få en frisk kropp i balans, fri från sjukdomar, övervikt, allergier, magbesvär, sömnproblem, trötthet och mycket mer. Ge din kropp det den förtjänar!
Det är en enkel lösning, helt enkelt!

Följ oss